torsdag 15. mars 2012

Status #4

Ting har en tendens til å balle på seg og bli mye mer omfattende enn planlagt. Omfattende er riktig ord for å beskrive vår oppussingsferd. Plan A var å pusse opp gjestebadet og flytte inn. Vi skulle planlegge og tenke oss godt om før vi skulle sette i gang. Joda, jeg tror vi er på plan Æ nå, etter dette er det kun kjelleren som står uberørt. Det vanskeligste med prosessen har vært alle avgjørelsene som måtte taes på plassen underveis, men jeg er overbevist om at rette avgjørelser er tatt og at alt er gjennomtenkt og kommer til å fungere i mange år.

Vi har revet det meste i 1. og 2. etasje og alle rom har fått påforede og isolerte yttervegger. Det er montert nytt sikringsskap og alt av elektrisk er lagt opp og trekt med nye rør og ledninger. Jeg trenger ikke å utdype hvor utfordrende det er å legge skjultanlegg i et gammelt plankhus, der vi ikke forer på alle veggene. Heldigvis har vi et par hule vegger, og jeg vet ikke om det er flaks eller nøye planlegging som har gjort at de hule veggene er perfekt plassert. Nevnte jeg at vi gjør alt selv(sett bort fra sikringsskap og kobling av ledninger)? På kveldstid? Og at vi har brukt ca 4 uker til nå? Og at vi skal flytte inn i slutten av april?   
I går startet vi med å skru gips. Jeg trodde aldri den dagen skulle komme og jeg kan ikke beskrive lykkefølelsen som flommet gjennom kroppen da veggene ble kledd. Det føles herlig å kle inn alt og innflyttingsdatoen føles mye nærmere. 
I dag starter rørleggeren med å legge nye rør, og det skal installeres ny varmtvannbereder så snart vi har fått støpt ny plate. Alt av rør legges nytt og til våren skal vi bytte rørene utenfor grunnmuren samtidig som vi fikser dreneringen. Vi, vi skal skru gips til den store gullmedaljen i den neste uken, for over neste helg begynner malerne med sparklingen av vegger og tak. Midt oppi dette skal vi også rette av gulvet i 1. etasje(litt skjevt gammelt hus) og fikse varmkabler i entrè, kjøkkeninngang og på begge bad og støpe dette inn. Også må jeg ikke glemme at litexen skal opp på veggene på badet slik at flisleggeren kan starte, ytterdørene skal monteres, det runde vinduet må settes inn og vi må ta en endelig avgjørelse om farger.


1 kommentar:

  1. wow! her var det prosjekter, gitt!
    spennende !!!
    her må jeg kikke mer - jeg trenger massevis av ideer til husprosjektet vårt! :)

    SvarSlett