torsdag 26. april 2012

Lysinnslipp

Vi jakter på lyset i nyhuset.
Ved oppstarten i prosjektet var jeg ganske bastant på at det ikke skulle være lyse/hvite vegger overalt og at det skulle være "mørkt" og koselig. Vell, vell, etterhvert som gipsen kom opp og det ble lysere skiftet vi mening. Vi rett og slett elsker lyset og romfølelsen det gir, så hovedfargen på maling vegger blir faktisk (hold dere fast for dette er crazy) NCS S 1000-N (Skumring). "Malingselgehjelpemannen" vår fikk seg en god latter da jeg endelig kunngjorde valget vårt.


 De siste dagene har vi satt inn to balkongdører. Den første døren erstatter et vindu på kjøkkenet, og jeg ble imponert over hvor stor forskjell det gjorde på lyset. Jeg ble bare gående og se på lyset og føle på rommet. Det blir kjempespennende å se hvordan det blir når vi får inn det runde vinduet også, kanskje jeg må bruke solbriller inne.

 

 Utenfor kjøkkendøren skal vi bygge en platt for grillen og en liten koselig sittegruppe for morgenkaffen.


 Oppe i 2. etasje byttet vi ut en balkongdør som kun hadde glass i øverste halvdel. Døren endret hele romfølelsen i gangen oppe (som tidligere har føltes mørk og trang). Hurra for vinduer sier jeg bare, skulle gjerne ha bodd i et glasshus.


 (Bildet gjengir ikke lyset korrekt)

(Det mangler litt rekkverk oppe. Rekkverket ble demontert da vi utvidet trappehullet som var litt lavt. )


Jeg har bestandig drømt om et bibliotek, men huset har en litt for liten stue og "mangler" ett stk rom til dette formålet. (Jeg valgte walk-in garderobe). Men, jeg har funnet en løsning, jeg lager meg en bibliotekskrok oppe i gangen ved siden av den nye balkongdøren. En høy bokhylle, en godstol og taklampen jeg valgte til trappen vil gi meg det biblioteket jeg har drømt om. Som en bonus vil vi også få frisket opp gangen litt, slik at den ikke blir så veldig steril.

Idag skal vi male vegger hovedsoverom og garderobe, lørdag legger vi gulv, setter inn dør mot gangen og starter listing. Det kan se ut som vi faktisk får første natten i huset på tirsdag.
Spennende.

1 kommentar:

  1. Hei:-) Ser virkelig for meg at dette blir et vakkert hus! Lys frå fleire vinklar gjer underverk for mørke rom. Heldige du som får moglegheita til å setje inn nye vinduer og dører:-)Eing med deg - kvitt er fint. Dessutan er det lettare å sjå kva fargar som passar når ein bur i huset og møblane er på plass. Vi malar sjølv det meste kvitt for heller å "kosemale" litt seinare der vi ser det passar med litt mørkare fargar. God helg

    SvarSlett