fredag 24. februar 2012

Kjøkken

Kjøkkenet er satt i ordre etter mange finjusteringer, målsjekker og vurderinger. Det er ikke enkelt å bestemme seg for kjøkken, kjøkken er for dyrt til å byttes ut annen hvert år så vi må leve med valget i mange år. Vi har vært ganske tøffe synes jeg, og valgt noe helt annet enn hvitt kjøkken. Line fra Ballingslöv med fronter i peppergrå høyglans. For å få litt varme inn har vi valgt heltre benkeplater i eik som står i stil med eikparkett på gulv. Farge på vegger er ikke bestemt enda.

Kjøkken sett fra kjøkkeninngang

Kjøkken sett fra stue/spisestue
Planløsningen til huset vi har kjøpt er egentlig helt ok, og siden vi ikke skal bygge ut i nærmeste fremtid, sier plasseringen av kjøkkenet seg selv. Utformingen av kjøkkenet var også gitt pga vinduer som vi ønsker å beholde, og merkelig nok er målene på rommet perfekt for kjøkkenøyløsningen som vi ønsket oss. Pipen i huset er vi nødt til å integrere i kjøkkenøya og den danner et naturlig skille mot spisestuen. Med tiden blir vi å installere enten en gasspeis eller vedfyring på pipen mot spisestuen.  
Plan kjøkken

Jeg skulle ønske at kjøkkenet var større, men med et tilhørende spiskammers, så får jeg godt med lagring og alle maskiner ol. kan settes bort og frigjøre benkeplass. På tegningen over er spisskammers inn den "nederste" døren. Døren til venstre er til kjøkkeninngangen og balkongdøren leder rett ut på mark der vi skal bygge platting og sette grillen. Vi skal også lage kjøkkenhage på den siden av huset. Spisestuen blir til høyre på tegningen.

Kjøkkenøya
Vi har revet vegger og åpnet opp 1 etasje, så det er viktig for oss at kjøkkenet fungerer som et møbel i rommet. Planen er at kjøkkenøya med eikbenkeplate, gode barstoler og lamper skal forsterke denne følelsen. Lampene som skal henge over øya på barsiden har jeg skrevet en egen post om.

Caboche Piccola Foscarini
Vi elsker å lage mat, og for meg er et funksjonelt kjøkken det viktigste i hele huset. Innredningen består av skuffeseksjoner som jeg elsker, høyskap med stekovn i arbeidshøyde, espresso-/kaffemaskin, høyt kjøleskap med god plass, induksjonstopp jeg ikke kan leve uten, stort benkebeslag, "usynlige" kontakter på øya, en super avfallsløsning og en god avtrekkshette.

Avfallsskuff med god plass til bokser og en innvendig skuff til diverse

Bestikkinlegg i rustfri stål som kan flyttes rundt og vaskes i oppvaskmaskin.

Benkebeslag fra Blanco

Siemens espresso-/kaffemaskin

Fjäråskupan - Modul

Skuffer med glassider

Tapwell Lea armatur
 I kassen over vindu/kjøkkenbenk skal vi bygge inn spotter som under.
Kardan spot.
Jeg vet at vi har valgt riktig kjøkken når jeg får klump i halsen bare av å se på tegninger og gleder meg som en unge til å ta det i bruk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar